Koiran tarpeet raakaruokinnassa
Energia
Lämpöneutraali ympäristö tarkoittaa sellaista, jossa koiralla ei ole liian kuuma eikä liian kylmä. Sen ei tarvitse läähättää kuumuuden takia. Koiran ei tarvitse väristä tai nostaa karvojaan pakkasen takia. Silloin koira käyttää vähiten energiaa vain olleessaan.
Tuo tarkoittaa, että lämpöneutraali on eri asia eri roduilla. Perun karvaton voi palella jo +10 asteessa. Husky alkaa olla tyytyväinen, kun lähestytään -10 astetta.
Lämpöneutraalissa ympäristössä koira tarvitsee energiaa 500 – 550 kJME/kgME.
Tuo tarkoittaa, että koiran on saatava sulavia kaloreita noin 550 kilojoulen verran metabolista painokiloaan kohden. Elopainolle se tarkoittaa noin 300 kilojoulea.
Tarve kasvaa, kun koira tekee työtä:
- tunnin metsästävällä metsäkoiralla tarve kasvaa 1,1 kertaiseksi,
- päivän metsästys nostaa energiantarpeen 1,4 – 1,5 kertaiseksi ja
- päivän aherrus valjakon edessä vaatii 2 – 4 kertaa enemmän.
Kun tulee kylmä, niin tarvitaan enemmän energiaa. Koiran täytyy tuottaa lämpöä. Paksuturkkisilla roduilla se tapahtuu noin nollassa asteessa. Ohutturkkisilla aikaisemmin.
Tarpeen laskeminen on helppoa, jos osaa laskea metabolisen painon. Ruuan metabolisen energian laskeminen onkin vaikeampaa. Kuivamuonissa se on kerrottu säkin tiedoissa. Raakaruokinnassa se pitäisi laskea itse.
Laskemaan ei kannata ruveta, jos ei halua harjoitella, Kaava ei kerro tarvetta. Se kertoo sen paljonko koira saa kuivamuonista. Ei myöskään tiedetä koska koiralla on liian kylmä tai kuuma. Ei myöskään tiedetä koska koira tekee paljon työtä.
Suurin syy siihen miksi ei kannata laskea, tulee teoriasta. Kaavan mukaan ruuassa pitäisi olla hiilihydraatteja. Raakaruokinnassa ei kuitenkaan käytetä hiilihydraatteja. Siksi ruuan metabolinen energia ei ole sama kuin mitä pitäisi käyttää.
Ruokaa annetaan niin paljon, että koiran paino on oikea. Oikea paino riippuu koirasta. Kilpaa juoksevan greyhoundin täytyy olla hoikempi kuin valjakkokoiran talvella. Siksi niille täytyy syöttää erilaista ruokaa.
Oman koiran painon arviointi on vaikeaa. Täytyy olla rehellinen itselleen.
Jatkuu seuraavalla sivulla….