Koiran tarpeet raakaruokinnassa

Omistajat eivät aina tiedä mitä koira tarvitsee ruuasta. Tietoa on, mutta se on hajallaan eri paikoissa. Tiedon löytäminen on vaikeaa. Lisäksi on olemassa paljon vääriä luuloja. Barf opetti vääriä asioita. Siksi barf on ruokintavirhe. Raakaruokkijat uskovat raakaaruokinan olevan ihmeellistä. Kuivamuonaa antavat uskovat sen olevan parasta. On vaikea tietää mikä on oikein ja mikä on väärin.

Yleiskielinen versio: Katiska

Vitamiinien ja hivenaineiden tarpeet

Vitamiineja ja mineraaleja on kymmeniä. Jos haluat tietää niiden tarpeet, niin löydät ne täältä: Koiran tarpeet: NRC (Katiska)
Et tarvitse kaikkia. Ainoastaan tärkeimmät:

  • kalsium 80 mg/kg tai 130 mg/kgME ja kerro kahdella (enintään gramma luuta per painokilo tai ruokintakalkkia 0,3 g/kg)
  • sinkki 2 mg/kgME tai mieluummin 2 mg/kg (purkista joka päivä ja kaksi kertaa päivässä ruokkivat voivat jakaa molemmille aterioille)
  • jodi 15 µg/kg tai 29,6 µg/kgME (merilevällä gramma jokaiselle koiran 10 kilolle)
  • A-vitamiini 30 µg/kg tai 50 µg/kgME (maksaa 1,5 g/kg kerran viikossa)
  • D-vitamiini 0,7 µg/kg (purkista ja voidaan antaa kerran viikossa 7x annoksella)
  • E-vitamiini 2-6 mg/kg (purkista tai pullosta päivittäin)

Se oli siinä.

Tarkemmin aiheesta

Eläinlääkärit vastustavat raakaruokintaa. He näkevät huonosti tehdystä raakaruokinnasta sairastuneita koiria. Eläinlääkärit myös pelkäävät bakteeririskejä. Tuo pelko ei useinkaan pidä paikkaansa. Barffaajat ja eläinlääkärit uskovat myös. että ruuan kypsentämisellä on merkitystä. Barffajat uskovat, että raaka on parempaa kuin kypsä.

Eläinlääkärit eivät usko raakaruokaan. He väittävät, että ei ole tutkimuksia siitä, että raakaruoka olisi terveellistä. Tutkimukset ravintoaineista ovat kuitenkin sopivia mihin tahansa ruokintaan. Ruoka antaa samat ravintoaineet. Se ei liity ruuan nimeen tai valmistukseen.

Toinen syy on se, että raakaruokituilla koirilla on ollut puutoksia. Raakaruokinta on myös sairastuttanut koiria. Asiaa on tutkittu. Tutkimuksissa selvisi, että koirilla oli puutoksia. Se johtui siitä, että koirien ruokintaa ei oltu suunniteltu.

Tutkimukset kertoivat, että

  • raakaruokinnassa on usein puutoksia
  • raaka ruokaa antavilla omistajilla on paljon sairaita koiria
  • omistajat uskoivat raakaruuan parantavan koirien sairauksia
  • omistajat olivat erittäin tyytyväisiä raakaruokintaan
  • raakaruokaa tekevät yritykset eivät olleet luotettavia

Jokainen raakaruuan kanssa työtä tehnyt tiesi jo samat asiat.

Koirilla oli puutoksia, koska ei tiedetty mitä niille pitäisi antaa. Ei myöskään tiedetty paljonko koirille pitäisi antaa.

Nykyaikana tilanne on hieman parempi. Katiska ja vastaavat sivustot antavat tietoa. Joskus tietoa on liikaakin. Jos tutustuu linkkeihin, niin koiralle ei tule puutoksia. Kaikki linkit menevät Katiskan tavalliseen sisältöön.

Podcastin eli äänityksen kuunteminen opettaa tekemään oikein,

Asia vaikeuttaa se, että on useita väärää tietoa levittävää sivustoa. Virheellisestä tiedosta osa on jopa vaarallista. Ruokinnasta on helpompi löytää tietoa suomeksi. Ruotsiksi on ruokinnasta vähemmän tietoa. Amerikkalaisia asiallisia artikkeleita on paljon vähemmän. Tuntuu siltä, että Yhdysvalloissa eläinlääkärit kirjoittavat paljon väärää tietoa. Siellä eläinlääkärien koulutuksessa voi olla vielä vähemmän ravitsemusta kuin Suomessa.

Tutkimusten mukaan raakaruokkivilla oli paljon sairaita koiria. Koirat eivät sairastuneet raakaruokinnasta. Niillä oli jokin sairaus, jonka takia omistaja aloitti raakaruokinnan. Kuivamuonat ,ja eläinlääkärien myymät erikoisruuat eivät ehkä auttaneet sairauksiin. Sellaisia sairauksia ovat

  • allergia, vaikka sitä on vähän
  • suoliston sairaudet
  • närästys
  • hiiva

Omistajat toivoivat raakaruokinnan auttavan. Raakaruokinta auttoi, jos koirat olivat sairastuneet kuivamuonien takia. Kuivamuonien ongelma voi olla raaka-aineissa. Jos koira ei ollut sairastunut kuivamuonien takia, niin raakaruokinta ei auta. Jos raakaruokinnassa käytetään huonoa laatua, niin koirat eivät parantuneet. Huono laatu raakaruokinnassa voi myös sairastuttaa koiran.

Raakaruokinta on usein kuin uskonto. Se saattaa johtua barffista. Barffin monet väitteet olivat kuin ihmeitä. Raakaruokinta on aivan tavallinen tapa ruokkia. Raakaruokinta on terveellinen, jos se on tehty oikein. Ihmeitä ei saa odottaa ja jalat on pidettävä maassa. Koira on lihansyöjä ja siksi raakaruokinta sopii sille. Kuivamuonien heikompi laatu yllyttää raakaruokkimaan.

Tutkimuksen mukaan valmistajat eivät olleet luotettavia. Valmistajat väittävät tekevänsä täysravintoa. Täysravinto ei tarvitse joukkoon mitään lisiä. Lihasta tehdyt täysravinnot eivät kuitenkaan aina olleet täysravintoa.

Jos ruokaa mainostetaan täysravintona, mutta se ei ole sitä, niin onko se valehtelua? Osa valmistajista käyttää porsaanreikiä. He tekevät ruokaa, joka näyttää paperilla täysravinnolta. Koiralle se ei kuitenkaan täysravinto ole. Jos näkee noin paljon vaivaa, niin eikö voisi tehdä kunnollista ruokaa?

Lisäksi on huijareita, jotka keksivät terveysväitteitä eli mitä ruoka parantaa. He huijaavat rahaa sairaiden koirien huolestuneilta omistajilta.

Koiran omistaja voi luottaa vain itseensä. Siksi täytyy itse miettiä mitä ruokaa antaa. Täytyy myös tietää mitä koira tarvitsee. Millään muulla tavalla ei saa koiralle sopivaa ruokaa.

Jatkuu seuraavalla sivulla…