Koiran tarpeet raakaruokinnassa
Ruoka-annoksen koko
Ruoka-annoksen kokoa ei yleensä tarvitse laskea. Siitä voi saada kuitenkin vastauksen, jos miettii paljonko ruokakippoon täytyy laittaa ruokaa.
Pikkukoiralle ei voi antaa kilao ruokaa, että estettäisiin puutokset. Sellainen ruoka ei olisi sopivaa. On päätettävä rajat. Jos raja alitetaan, niin tulee puutos. Jos annetaan yli, niin tulee yliannos.
BARF opetti, että ruoka-annos lasketaan koiran painosta.
- tavallinen koira syö 2 % painostaan
- aktiivinen koita syö 3 % painostaan
Tuo on huono tapa laskea. Se antaa aina samanlaisen annoksen. Silloin annos on samankokoinen jos antaa kaurapuuroa tai läskiä.
Tuo laskutapa ei ole barffin keksintö. Se on tutkimuksesta. Siinä tutkittiin keskimääräistä syötyä ruokamäärää. Ruokamäärästä lasketiin kuiva-aine eli ruokamäärä, josta on vähennetty vesi. Kuivaineen määrää verrattiin koiran painoon. Lopputulos oli ilmoitetut prosentit. Barffissa laskettiin väärin, koska ei tiedetty mitä olisi pitänyt laskea.
Barffin ruokamäärät olivat laskuvirheen takia liian pieniä. Se oli yksi syy siihen miksi barfilla ruokitut koirat olivat laihoja.
Barffia ei enää suuremmin käytetä, mutta koirien ruokaa myyvät kaupat käyttävät samaa laskuria. Siksi tuo virhe ei poistu.
Koira syö helposti 7 % painostaan. Tavalliselle koiralle normaali ruoka-annos voisi olla 3 % koiran painosta,
Laihdutuskuurilla voidaan käyttää 2 %. Koiralle parempi tapa olisi käyttää rasvattomampaa ruokaa. Silloin annos voi olla isompi, eikä koiralle tule nälkä niin helposti.
Erittäin aktiivisille voidaan antaa 4 – 5 %.
Jos normaaliksi määräksi sovitaan 3 %, niin se tarkoittaisi:
- 10 kg = 300 g
- 30 kg = 900 g
- 60 kg = 1,8 kg
Jatkuu seuraavalla sivulla…