Koiran ruoka ja A-vitamiini
Koiran elimistö tarvitsee suojaravintoaineita. Muuten se ei pysy terveenä. Suojaravintoaineet on saatava ruuasta. Siksi ruokintaa on mietittävä. Muuten ei voi olla varma, että koira saa tarpeeksi. Minusta A-vitamiini on yksi kolmesta tärkeimmästä suojaravintoaineesta. Muut kaksi ovat sinkki ja D-vitamiini. Kaikilla kolmella on yksi yhteinen tekijä. Niitä ei yleensä saa tarpeeksi. Raakaruokinnassa A-vitamiini, sinkki ja D-vitamiini on annettava erikseen. A-vitamiinin lisääminen on kuitenkin helppoa.
Yleiskielinen versio: Katiska
A-vitamiinissa mainitaan aina silmien terveys. Näkökyky vaatii A-vitamiinia. Se pitää paikkaansa. Kuitenkin tarvitaan pitkä ja paha puute, että näkö menisi huonoksi. A-vitamiinia tarvitaan vastustuskykyä varten. Tiineet nartut tarvitsevat A-vitamiinia. A-vitamiini auttaa pentuja kehittymään. Se johtuu siitä, että A-vitamiini vaikuttaa solujen jakautumiseen. A-vitamiini myös auttaa soluja muuttumaan erilaisiksi.
A-vitamiinin kohdalla peloitellaan usein myrkytyksillä. Myrkytystä ei tarvitse pelätä. Maksa on turvallista antaa. Porkkana antaa vain beetakaroteenia. Se on huonompi kuin maksa. Jopa einesmaksalaatikko on parempaa kuin porkkana.
Tarve ja myrkyllisyys
Koirilla ei käytännössä tunneta A-vitamiinimyrkytystä. Niitä on muutama ollut valjakkokoirilla. Ne saivat paljon jääkarhun ja hylkeen maksaa. Niissä on todella paljon A-vitamiinia.
Amerikkalainen AAFCO määrää mitä Yhdysvalloissa kuivamuonassa on oltava. Heidän mukaansa A-vitamiini on oltava
- vähintään 1500 mikrogrammaa kilossa ruokaa (5000 kansainvälistä yksikköä eli KY)
- enintään 75 000 mikrogrammaa kilossa ruokaa (250 000 KY)
Nuo tarkoittavat sadassa grammassa ruokaa
- vähintään 150 mikrogrammaa
- enintään 7500 mikrogrammaa
Kuivamuonalla turvalliset määrät
400 grammaa kuivamuonaa syövä koira voisi olla 30 kg painava. Sen tarve olisi vähintään hiukan yli 600 µg. Jos koira syö 400 g kuivamuonaa alimmalla A-vitamiinin määrällä, niin se saa 600 µg päivässä. Jos kuivamuonissa olisi ylin sallittu määrä A-vitamiinia, niin koira saisi 30 000 µg. Noin iso määrä katsotaan turvalliseksi.
Royan Canin Maxi Adult ruuassa oli A-vitamiinia 480 mikrogrammaa 100 grammassa ruokaa. Se on yli kolme kertaa enemmän kuin AAFCO:n minimimäärä. Se ei ole huono asia. 400 gramman ruoka-annos antaisi A-vitamiinia hieman yli 1900 mikrogrammaa.
Kuivamuonissa A-vitamiini ei ole mukana pelkästään koiran takia. Se on myös säilöntäaine. Voidaan kysyä onko kuivamuonissa A-vitamiinia enemmän kuin tarvitaan koirien takia vai säilönnän takia.
Myrkytysraja
NRC on yhdysvaltalainen elin, joka antaa suosituksia. He määrittelevät paljonko koirat tarvitsevat ravintoaineita. He julkaisevat kirjaa nimeltä Requirements of Dogs and Cats. Siinä kerrotaan myrkytysrajoista.
Pentututkimuksia
Vuonna 1949 A-vitamiinin myrkytystä tutkittiin kahdella greyhoundin pennulla. Ne olivat kahden kuukauden ikäisiä. Sen ikäinen pentu painaa alle 10 kiloa. Ne saivat päivässä 90 000 µg/kg A-vitamiinia. Sitä annettiin kuukauden ajan. Pennut saivat A-vitamiinimyrkytyksen.
Vuonna 1975 tutkittiin labradorinnoutajan pentuja. Ne olivat 10 viikon ikäisiä. Pennut painoivat noin 6 kiloa.
Pennut jaettiin neljään ryhmään
- Pennut saivat 30 000 µg/kg kerran viikossa 2,5 kuukautta (10 viikkoa). Sitten niille annettiin 90 000 µg/kg kerran viikossa noin 3 kuukautta (88 päivää)
- Pennut saivat 60 000 µg/kg kerran viikossa noin 3,5 kuukautta (14 viikkoa)
- Pennut saivat 30 000 µg/kg kerran viikossa
- Pennut saivat 60 000 µg/kg kerran viikossa
Alle 3 kuukaudessa (11 viikkoa) jokaisella pennulla oli A-vitamiinin myrkytys.
Aikuisten tutkimuksia
Vuonna 1997 annettiin aikuisille koirille A-vitamiinia 67 500 µg/1000 kcal energiaa kohti. Ne eivät saaneet ongelmia.
Kun määrä ilmoitetaan energialle, niin sitä kutsutaan energiatiheydeksi. Sitä käytetään vertailuarvona.
Jotta tietäisi paljonko koira on saanut, niin pitäisi tietää
- paljonko koiran ruuassa on energiaa
- paljonko koira on syönyt
- paljonko koira painaa
Siksi energiatiheydet ovat vaikea asia siirtää käytäntöön. Lasketaan kuitenkin esimerkki.
- 30 kg koira syö 400 grammaa Royal Caninin Adult Dogia
- Siinä on energiaa 3974 kcal/kg
- Koira saa annoksestaan 1590 kcal (3974 kcal /1000 g x 400 g = 1590 kcal)
- A-vitamiinia on 67 500 µg/1000 kcal
- Koiran annoksessa oli A-vitamiinia 107 325 µg (67500 µg / 1000 kcal x 1590 kcal)
Koiran tarve olisi 900 µg. Se sai silti yli 100 000 µg. Yliannostus oli päätön. Se vaatisi, että koira söisi puoli kiloa naudan maksaa.
Vuonna 1996 käytettiin vuoden ikäisiä beagleja. Ne saivat A-vitamiinia 60 000 µg/kgKA eli ruuan kuiva-ainekiloa kohti. Ne eivät sairastuneet.
Kuiva-aine on myös vertailuarvo. Sen muuttaminen käytäntöön vaatisi, että tiedetään
- mitä ruokaa koira on syönyt
- kuinka paljon koira on syönyt
- paljonko koira painaa
Kuivamuona on lähes sama kuin kuiva-aine. Kuivamuonassa on vain vähän vettä. 30 kg koiraa, joka syö 400 grammaa ruokaa, olisi saanut noin 21 600 µg A-vitamiinia. Sen tarve olisi noin 900 µg. Yliannos oli suuri. Siitä ei seurannut mitään aikuisella koiralla.
Koiran suositus
1987 julkaistu NRC:n kirja ei kerro suurimman turvallisen saannin rajaa. Sitä ei tiedetä.
NRC suosittaa:
- aikuisille enintään 10 kertaista ylitystä päivässä (ei saisi antaa yli 300 µg/kg)
Pennuille ja tiineille nartuille suositus on vaikeampi. Se ilmoitetaan kuiva-aineelle ja energiatiheydelle. Niiden suositus on tehty kuivamuonien valmistuksen takia.
Raakaruokinnassa suositus voisi tarkoittaa pennuille ja tiineille nartuille:
- 300 µg A-vitamiinia jokaista 100 g lihaa kohtaan
Käytännössä tuo tarkoittaa alle luovutusikäilläkin samaa kuin väite:
- pentu ruokitaan kuin se olisi aktiivinen aikuinen
Tuo kaikki tarkoittaa, että koiran tarve A-vitamiinille on
- aikuisille vähintään 30 µg/kg
- yli 12 viikkoisille pennuille ja tiineille nartuille 80 µg/kg
Vaikka koiralle ei tiedetä myrkytysrajaa, niin järkevä yläraja voisi olla
- aikuisille enintään 300 µg/kg
- alle puolivuotiaille pennuille 150 µg/kg
Ruokakippo
Kuivamuonaa syövät koirat eivät tarvitse A-vitamiinia. Raakaruokituille koirille A-vitamiinia on lisättävä. Se lisätään useimmiten antamalla maksaa. Muitakin ruokia on, mutta maksa on helpoin.
Raaka maksa
30 kg koira tarvitsee A-vitamiinia 900 µg päivässä. Naudanmaksassa on noin 20 000 µg/100 g. Silloin koira tarvitsisi maksaa päivässä noin 5 grammaa (20 000 µg / 100 g = 200 µg/g; 900 µg / 200 µg = 4,5 g = noin 5 grammaa).
5 grammaa on teelusikallinen. Se on aika vähän päivässä. Koska A-vitamiini varastoituu hyvin, niin maksa voidaan antaa kerran viikossa. Se on helpompaa. Kerrotaan vain päivässä tarvittava määrä seitsemällä, niin saadaan kerran viikossa annettava määrä:
- 5 x 7 = 35 grammaa
Se on sama kuin noin puoli desiä.
Tuo tarkoittaa, että koiralle annetaan maksaa
- joka päivä 0,2 g/kg
tai - kerran viikossa 1,5 g/kg
Ruokamittojen paino riippuu kuinka tiukkaan täytät mitan. Tai kuinka kukkurallisia lusikoita käytät. Ei se ole useinkaan niin tarkkaa.
Voit käyttää punnitsemiseen vaakaa. Voit myös arvioida painoja. Täältä saat ladattua yhden taulukon:
Kansanterveyslaitos: Ruokamittoja (195 latausta )
Kypsä maksa
Kaikki koirat eivät suostu syömään raakaa maksaa. Niiden mielestä se on ällöttävää. Maksan voi kypsentää. Keittämisellä tai paistamisella ei ole eroa. Paistettu maksa painaa hieman vähemmän kuin keitetty. Erolla ei ole merkitystä.
Kypsennys hävittää hieman A-vitamiinia. Sillä ei ole merkitystä. Anna hieman enemmän. Tai vähintään saman verran kuin raakaa.
Kuivattu maksa
Voit käyttää kuivattua maksaa. Monet käyttävät sitä makupalana. Se on helpompi säilyttää. Kuivattua maksaa ei myydä joka paikassa.
Sitä annetaan saman verran kuin tuoretta maksaa. Kuivaaminen tuhoaa A-vitamiinia. Kuivattu myös painaa vähemmän kuin raaka. Kun annat yhtä monta grammaa, niin koira saa noin saman verran A-vitamiinia.
Laske paljonko sinun on annettava vähintään maksaa viikossa. Saat antaa enemmän. Koira ei saa A-vitamiinista myrkytystä.
Kananmuna
Kananmunan keltuaisessa on hiukan A-vitamiinia. 30 kg koiran pitäisi syödä munia 6 joka päivä. Se on aika paljon. Siksi kananmunan käyttö ei ole hyvä tapa antaa A-vitamiinia.
Yksi muna antaa 30 kg koiralle noin 15 % päivän tarpeesta. Se on niin vähän, että munia ei tarvitse huomioida ollenkaan.
Yhdessä 60 grammaa painavassa munassa on noin 140 µg A-vitamiinia. Yksi muna riittää 4 kilolle. Pienelle koiralle voi antaa munan joka päivä. Silloin koira ei tarvitse maksaa. Mutta yksi muna joka päivä lihottaa pienen koiran nopeasti. Siksi munilla ei voi korvata maksaa kokonaan.
Kanan maksa
Kanan eli broilerin maksaa voi antaa myös. Sitä ei saa helposti. Broilerin maksassa on vähemmän A-vitamiinia kuin naudassa.
Fineli ilmoittaa, että broilerin maksassa on A-vitamiinia 9747 µg/100 g. Sitä pitäisi antaa 0,3 g/kg kerran päivässä. Tai 2 g/kg jos antaa kerran viikossa.
Yhdysvaltalainen barf-kirjailija Monica Segal on kuitenkin sanonut, että broilein maksassa on vähemmän A-vitamiinia. Hän sanoo, että siinä on 3290 µg/100 g. Se on noin kolmasosa siitä mitä suomalainen Fineli ilmoittaa. Silloin broilerin maksaa pitäisi antaa 6 kertaa enemmän.
Finelin tiedot voivat olla vanhoja. Tai USA:ssa broilerit ruokitaan eri tavalla. Kukaan ei tiedä varmasti.
Lisäravinteet
Koirien omaa A-vitamiinia ei myydä. Jos koira ei syö maksaa missään muodossa, niin vaihtoehdot ovat vähissä.
Koira voidaan siirtää 50/50-ruokinnalle. Kuivamuonat antavat enemmän A-vitamiinia kuin mitä koira tarvitsee. Vaikka ei annetakaan niin paljon kuin mitä säkki suosittaa, niin koira saa silti A-vitamiinia.
Luontaistuotekaupat myyvät A-vitamiinia. Ne ovat yleensä tippoja. Kannattaa varmistua, että ne ovat aidosti A-vitamiinia. Välillä beetakaroteenia myydään A-vitamiinin nimellä. Tuoteselosteessa täytyy olla mainittu retinoli, retinyyliasetaatti tai vastaava. Kunhan sana kuulostaa retinolilta, niin se tarkoittaa A-vitamiinia.
Hevosille ja naudoille myydään ADE-nesteitä. Niissä on A-vitamiinia, D-vitamiinia ja E-vitamiinia. Niitä on erilaisia. Joku antaa tarpeeksi A-vitamiinia, mutta liian vähän D-vitamiinia. Toinen voi antaa tarpeeksi D-vitamiinia, mutta liian vähän A-vitamiinia.
ADE-liuokset on useimmiten laimennettava, ennen kuin niitä voi käyttää koirille. Katiskassa on normaalikielinen ohje laimentamisesta.