Hyödyttömät kokemukset ja koiran ruokinta

Kokemuksia arvostetaan. Niitä pidetään hyödyllisinä koiran ruokinnassa ja lisäravinteissa. Kokemuksia kuunnellaan sairauksissa. Jokaisen pitäisi tietää tämän. Kokemukset voivat olla hyödyttömiä. Niistä voi olla haittaakin. Koira tarvitsee apuja. Se ei tee mitään kokemuksilla.

Yleiskielinen versio: Katiska


Kokemusasiantuntija on sellainen, joka osaa asian, koska hänellä on kokemusta. Heitä pidetään osaajina. Joskus se pitää paikkaansa. Joskus ei
Kokemuksia pyydetään aivan kaikesta. Usein halutaan kuulla tekikö hyvän ostoksen. Se voi olla uutta koiran ruokaa, lisäravinteita, hoitoainetta tai lelu.

Kokemuksia pyydetään harvoin ennen ostamista.

Myyjät tietävät, että kokemuksia arvostetaan. Siksi kehuja mainostetaan. Muiden kokemuksiin luotetaan, kun ostetaan jotain. Mainoksissa olevat kokemukset eivät ehkä ole luotettavia. Ne eivät aina liity edes siihen mitä itse haluaa.

Kannattaa aina kysyä ennen kuin ostat. Kokemukset eivät ehkä ole luotettavia, mutta saat kokemuksia Saatat saada myös hyödyllisiä perusteluja.
Muiden ihmisten kokemusten ongelma on, että se saattavat olla hyödyttömiä.

Terveys valokeilassa

Koiramaailmassa kokemuksia jaetaan kahdesta syystä:

  • ruokien terveysvaikutukset (johon kuuluu ruuan sopivuus)
  • ravintolisien terveysvaikutukset

Nuo tarkoittavat samaa kuin kysymys:

Auttaako tämä koirani sairaudessa?

Terveysasiat ovat aina vaikeita. Joku voi puhua chiasta ja terveellisyydestä. Joku toinen kertoo maksatulehduksesta (Katiska) ja ruuasta. Kokemusta käytetään terveydessä. Sitä hyödynnetään myös hoidoissa.

Kun jakaa kokemuksia, niin vastuu kova. Vastuu on suurempi kuin jakaisi linkin. Muut luottavat kokemuksiin. Sanojan uskotaan tietävän mistä puhuu.
Minä olen ammattilainen. Ammattilaisilla on vastuu siitä mitä tekee (Katiska) Vastuu on siksi, että myy neuvojaan. Ammattilaisten vastuusta puhutaan liian vähän.

Kokemuksia jakaessa ei ole vastuuta. Jos kysyy asiasta, niin saa saman vastauksen. ”Kerron vain omia kokemuksiani. En suosittele tekemään niin”.

Tuo on käsien pesemistä vastuusta. Vältetään vastuu sanomisista.
Silti on vastuu. Kerrotaan miten voi korjata tilanteen. Se perustellaan omilla kokemuksilla.

Koiran ruokinta ja kokemukset

Koiranruuista kysellään usein kokemuksia. Yleensä halutaan tietää:

  • yleinen sopivuus ja sulavuus
  • sopivuus allergikolle
  • sopivuus suolisto-oireissa tai muissa sairauksissa
  • lihominen tai laihtuminen

Taas ollaan terveydessä. Tavalla tai toisella.

hmisellä on aina syy pyytää kokemuksia. Kun syy löytyy listasta, niin siinä on mukana huoli. Koiran on sairas. Sillä ei ole kaikki hyvin.
Pennuista kannetaan usein huolta. Aina murehtiminen ei ole vakavaa. Silti omistaja on huolissaan. Siksi vastausten pitää olla kunnollisia. Kokemusten täytyy liittyä pentuihin.

Otetaan esimerkki.

Koiralla on paha ripuli. Joku kertoo, että hänellä on hyvät kokemukset jostain ruuasta. Se paransi koiran. Mukana on aina sydänhymiöitä ja peukalo pystyssä.
Ohje ei kuitenkaan toimi.

Jokainen koira on erilainen. Mikään ruoka ei sovi kaikille. Siksi ruokaa ei saisi suositella kaikille sopivana.

Sairaudet ovat myös erilaisia. Silti suolisto-oireista puhutaan kuin yhtenä sairautena. Hiiva (Katiska) on samanlainen. Sairaus on sama, mutta syyt ovat erilaisia.
Allergia (Katiska) on yleinen. Joku kysyy kokemuksia jostain ruuasta. Hän haluaa tietää, voiko sitä käyttää allergiselle koiralle.

Hän saa paljon vastauksia. Kaikki perustuvat kokemuksille. Kukaan vastanneista ei kuitenkaan tiedä, mille koira on allerginen. Aina ei tiedä alkuperäinen kysyjäkään.

Tilanne on koirilla samanlainen kuin tämä esimerkki.

Joku voisi kysyä, voiko allerginen ihminen syödä maksalaatikkoa. Hän saisi vastauksena, että voi. Vastaaja väittäisi oman lapsensa parantuneen allergiasta maksalaatikolla.

Tai sitten saisi kokemuksia, että allergikko voi syödä kalaa tai pähkinöitä.

Vastaajilla ei ole vastuuta. Ei edes kysytä mikä allergia on.

Terveelliset lisäravinteet

Lisäravinteita annetaan terveyden takia. Sama koskee ravintolisiä. Niitä voidaan antaa myös sairauksiin. Silloin niiden toivotaan olevan lääkkeitä. Tai ihmelääkkeitä.

Sairauksiin ei ole aina lääkkeitä. Silloin pyydetään apua kokeneilta.

Niveliin ei ole lääkettä. Silloin etsitään kokemuksia glukosamiinista. Myös puhtaille huijauksille löytyy kokemuksia,

Maksasairauksiin ei ole lääkettä. Munuaissairaudetkin ovat parantumattomia. Silti hyviä kokemuksia löytyy yrttihoidoista. Yrtit eivät kuitenkaan ole muuta kuin rikkaruohoja.

Myyjien terveysväitteet ylittävät hyvät kokemukset. Ehkä joskus myyjien valehtelu estetään. Kokemukset ovat kuitenkin aina sallittuja.

Jotkut myyjät mainostavat muiden hyvillä kokemuksilla. Myyjä ei voi väittää mitä tahansa. Laki kieltää sen. Asiakas saa sanoa mitä haluaa. Asiakkaiden väitteet eivät aina pidä paikkaansa.

Vastuuta ei aidosti ole. Se on tyhjä sana, joka ei merkitse mitään.

Mitkä kokemukset ja mistä?

Kokemuksien jakamisessa on ongelma. Ongelma on se, että kukaan ei tiedä mistä kokemukset ovat tulleet. Huijaushoidoissa on sama asia. Huijaushoitoja kutsutaan myös vaihtoehtohoidoiksi tai uskomushoidoiksi.

Kohtelias pitää olla. Silti kukaan ei kutsu nigerialaiskirjeitä vaihtoehtotaloudeksi tai uskomustaloudeksi.

Kokemuksia on saanut siitä, että on tehnyt jotain koiralleen. On voinut tehdä useampia asioita. Sitten otetaan yksi asia, jonka sanotaan olleen hyvä. Tuota valikoimista kutsutaan rusinoiden noukkimiseksi pullasta. Valitaan vain sellainen asia, joka halutaan.

Kukaan ei tiedä mistä kaikesta kehuttu kokemus on saatu. Sitä ei tiedä väittäjä. Sitä ei tiedä myöskään lukija.

Otetaan esimerkki.

Väitettiin, että kauranversouute auttoi koiran ikävään. Oli muutettu ja koira vinkui ja oli levoton öisin. Se ei enää saanut tulla yläkertaan makuhuoneeseen. Kauranversouute oli auttanut. Koira rauhoittui eikä enää vinkunut öisin.

Kokemuksen mukaan väitettiin, että kauranversouute on paras lääke eroahdistukseen.

Koiralla ei ollut eroahdistusta. Omistaja oli itse päättänyt, että koiralla oli eroahdistus. Muut olisivat sanoneet, että koiralla on närästystä. Närästys saattoi johtua refluksista. Refluksissa ruoka pääsee vatsalaukusta kurkkuun. Hapan ruokasula polttaa. Se tekee närästystä.

Joku muu oli myös ajatellut närästystä. Omistaja ei kertonut, että koiralle oli tehty ruokaremontti.

Koiralla oli myös paha nivelrikko lonkassa. Omistajan makuuhuone oli yläkerrassa. Koira ei pystynyt kulkemaan portaita. Kivut olivat liian kovat. Siksi koira ei päässyt makuuhuoneeseen.

Koiran ruoka muutettiin närästyksen takia. Se sai kipulääkettä lonkkavian takia. Koira sai myös glukosamiinia. Koira rauhoittui.

Omistajan mielestä ruoka, lääkitys tai glukosamiini ei auttanut. Hänestä ainoastaan kauranversouute auttoi. Siksi hän kertoi hyviä kokemuksia kauranversouutteesta.

Plasebo on positiivinen kokemus

Tutkimuksissa selvitetään aina plasebo eli lumevaikutus. Plasebossa ihminen uskoo saaneensa apua hoidosta. Hän ei ole kuitenkaan saanut apua. Hän vain luulee niin.

Plasebo esitetään usein prosenttina. Se voi olla esimerkiksi 20 prosenttia hoidetuista. Silloin 100 ihmisestä 20 uskoo saaneensa apua. He eivät kuitenkaan ole saaneet mitään.

Se tarkoittaa sitä, että joka viides sanoo, että heillä on hyviä kokemuksia. Heillä ei kuitenkaan ole. He vain luulevat niin.

Sanotaan, että koirilla ei voi olla plaseboa. Koirat eivät usko. Ne eivät myöskään tiedä hoidetaanko niitä. Silloin auttavan aineen täytyy olla toimiva.
Omistaja päättää saako koira apua. Sitä ei kysytä koiralta. Omistajan on helppo nähdä jotain, joka ei pidä paikkaansa. Silloin häneen vaikuttaa plasebo.

Siksi plasebovaikutus on niin huolestuttava asia. Omistaja tekee päätöksen, mutta ei kanna vastuuta.

Kun hakee jotain asiaa koiraryhmissä, niin löytää paljon hyviä kokemuksia. Monet kokemuksista ovat mahdottomia. Ei ole merkitystä kutsutaanko niitä uskomuksiksi tai plaseboksi.

Mahdoton on mahdoton. Mahdotonta varten tarvitaan Harry Potterin taikasauva tai pääsy viidenteen ulottuvuuteen.

Jos googletat energiapallohoitoa, yksisarvisterapiaa tai etäkommunikointia, niin löytää paljon hyviä kokemuksia.

Kutsuisitko niitä silti hyviksi ja toimiviksi kokemuksiksia. Kannattaisiko niitä kokeilla? Niistä on kuitenkin hyviä kokemuksia.

Hyödylliset kokemukset

Tarkoittaako tuo, että kaikki kokemukset ovat vaarallisia? Tai että kokemukset ovat turhia? Ei tarkoita.
Jos kokemuksissa

  • vastaaja tietää mitä on kysytty
  • kysymykseen vastataan
  • muut asiat mainitaan, jos sellaisia on
  • vaikutus ei vaadi uskoa ja yliluonnollisuuksia
    ja tämä on vaikein miettiä:
  • vastaaja osaa sen alan, josta kokemuksiaan jakaa

niin ollaan ainakin lähellä hyödyllisiä kommentteja.

Silti on pidettävä koko ajan mielessä, että kyse on kuin savolaisen kanssa jutellessa: vastuu on kuulijalla.