B12-vitamiini

B12-vitamiinin oikea nimi on kobalamiini. B12-vitamiini saadaan vain lihasta. B12-vitamiinia saadaan myös sisäelimistä, mutta vähemmän. Koira ei välttämättä tarvitse B12-vitamiinia joka päivä. B12-vitamiinia saadaan silti joka päivä. Siksi B12-vitamiinista ei tule puutetta. Koiralle voi tulla B12-vitamiinista puutetta, jos koira on sairas. Sellaisia sairauksia ovat haimatulehdus tai jatkuva ripuli.

Katiskan normaalikielinen FAQ-artikkeli: B12-vitamiini koiralla lyhyesti
Katiskan normaalikielinen perusartikkeli: B12-vitamiini (kobalamiini)

Tarve

  • 0,6 mikrogrammaa per painokilo

Yliannostus

B12-vitamiini on turvallinen. Myrkytystä ei tunneta. Ihon alle laittettuna myrkytyksen voi saada 2 – 33 mikrogrammaa painokiloa kohden annoksella. Silloin refleksit heikkenevät.

Lähteet

Saanti ruuasta

B12-vitamiinin saannit

 B12-vitamiinin määräper painokilo koko tarpeelle% päivätarpeesta30 kg koira
naudan maksa1,1 µg/g0,5 g/kg33 % (0,15 g/kg; A-vitamiinin koko tarve)4,5 g
munuaiset0,24 µ/g2,5 g/kg80 % (2 g/kg; seleeni 50 % tarpeesta)60 g
silakka (lihaosuus)13 µg/100 g5 g/kg21 % (1 g/kg)30 g
jauheliha, sikanauta1 µg/100 g60 g/kg25 % (15 g/kg)500 g

Muistettavaa

Biotiinia täytyy saada tarpeeksi. Jos biotiinista on puutetta, niin B12-vitamiinia ei voi käyttää tarpeeksi hyvin. Biotiini toimii yhdessä B12-vitamiinin kanssa. Ne toimivat samassa koentsyymissä. Koentsyymi on yhdiste, jota entsyymi tarvitsee. Ilman koentsyymiä entsyymi ei toimi. Entsyymejä käytetään monissa asioissa. Ne nopeuttavat asioita. Ilman biotiinin ja B12-vitamiinin koentyymiä ei saada tehtyä punasoluja. Ne toimivat monessa muussakin asiassa.

Koiran jatkuva ripuli heikentää B12-vitamiinin imeytymistä.

Jos paksusuolen bakteerit eivät ole terveitä, niin se estää B12-vitamiinin imeytymistä. Sekaisin oleva bakteerikanta aiheuttaa usein ripulia.

Vegaaniruokinta on puhdasta kasvisyöntiä. Silloin koira ei saa lihaa. Kasviksissa ei ole B12-vitamiinia. Kasvisruuassa voi olla myös B12-vitamiinin estäjää. Sellaista kutsutaan B12-vitamiinin antagonistiksi. Sitä kutsutaan usein myös pseudo-B12-vitamiiniksi.

Suursnautsereilla voi olla geneettinen virhe. Se estää B12-vitamiinin imeytymisen.

Biotiinin vajaus heikentää B12-vitamiinin käyttöä. Biotiini on osa koentsyymiä. joka käytetään yhdessä B12-vitamiinin kanssa.

Paksusuolen epäterve bakteerikanta saattaa estää B12-vitamiinin imeytymistä. Saman aiheuttaa myös jatkuva ripuli.

Vegaaniruokinta voi estää tai heikentää B12-vitamiinin imeytymistä.

Suursnautsereilla voi olla geneettinen virhe, joka estää B12-vitamiinin imeytymisen.