B12-vitamiini
B12-vitamiinin oikea nimi on kobalamiini. B12-vitamiini saadaan vain lihasta. B12-vitamiinia saadaan myös sisäelimistä, mutta vähemmän. Koira ei välttämättä tarvitse B12-vitamiinia joka päivä. B12-vitamiinia saadaan silti joka päivä. Siksi B12-vitamiinista ei tule puutetta. Koiralle voi tulla B12-vitamiinista puutetta, jos koira on sairas. Sellaisia sairauksia ovat haimatulehdus tai jatkuva ripuli.
Katiskan normaalikielinen FAQ-artikkeli: B12-vitamiini koiralla lyhyesti
Katiskan normaalikielinen perusartikkeli: B12-vitamiini (kobalamiini)
Tarve
- 0,6 mikrogrammaa per painokilo
Yliannostus
B12-vitamiini on turvallinen. Myrkytystä ei tunneta. Ihon alle laittettuna myrkytyksen voi saada 2 – 33 mikrogrammaa painokiloa kohden annoksella. Silloin refleksit heikkenevät.
Lähteet
- liha ja maksa, myös munuaiset
- kala
Saanti ruuasta
B12-vitamiinin saannit
| B12-vitamiinin määrä | per painokilo koko tarpeelle | % päivätarpeesta | 30 kg koira | |
|---|---|---|---|---|
| naudan maksa | 1,1 µg/g | 0,5 g/kg | 33 % (0,15 g/kg; A-vitamiinin koko tarve) | 4,5 g |
| munuaiset | 0,24 µ/g | 2,5 g/kg | 80 % (2 g/kg; seleeni 50 % tarpeesta) | 60 g |
| silakka (lihaosuus) | 13 µg/100 g | 5 g/kg | 21 % (1 g/kg) | 30 g |
| jauheliha, sikanauta | 1 µg/100 g | 60 g/kg | 25 % (15 g/kg) | 500 g |
Muistettavaa
Biotiinia täytyy saada tarpeeksi. Jos biotiinista on puutetta, niin B12-vitamiinia ei voi käyttää tarpeeksi hyvin. Biotiini toimii yhdessä B12-vitamiinin kanssa. Ne toimivat samassa koentsyymissä. Koentsyymi on yhdiste, jota entsyymi tarvitsee. Ilman koentsyymiä entsyymi ei toimi. Entsyymejä käytetään monissa asioissa. Ne nopeuttavat asioita. Ilman biotiinin ja B12-vitamiinin koentyymiä ei saada tehtyä punasoluja. Ne toimivat monessa muussakin asiassa.
Koiran jatkuva ripuli heikentää B12-vitamiinin imeytymistä.
Jos paksusuolen bakteerit eivät ole terveitä, niin se estää B12-vitamiinin imeytymistä. Sekaisin oleva bakteerikanta aiheuttaa usein ripulia.
Vegaaniruokinta on puhdasta kasvisyöntiä. Silloin koira ei saa lihaa. Kasviksissa ei ole B12-vitamiinia. Kasvisruuassa voi olla myös B12-vitamiinin estäjää. Sellaista kutsutaan B12-vitamiinin antagonistiksi. Sitä kutsutaan usein myös pseudo-B12-vitamiiniksi.
Suursnautsereilla voi olla geneettinen virhe. Se estää B12-vitamiinin imeytymisen.
Biotiinin vajaus heikentää B12-vitamiinin käyttöä. Biotiini on osa koentsyymiä. joka käytetään yhdessä B12-vitamiinin kanssa.
Paksusuolen epäterve bakteerikanta saattaa estää B12-vitamiinin imeytymistä. Saman aiheuttaa myös jatkuva ripuli.
Vegaaniruokinta voi estää tai heikentää B12-vitamiinin imeytymistä.
Suursnautsereilla voi olla geneettinen virhe, joka estää B12-vitamiinin imeytymisen.