SIGN IN YOUR ACCOUNT TO HAVE ACCESS TO DIFFERENT FEATURES

FORGOT YOUR PASSWORD?

FORGOT YOUR DETAILS?

AAH, WAIT, I REMEMBER NOW!

SelkoKatiska

  • LOGIN
  • Tervetuloa
    • Selkokieli
  • Ravitsemus
    • Vitamiinit
      • A-vitamiini
      • B-vitamiinit
      • Vitamiinit lyhyesti
    • Mineraalit
  • Raaka-aineet
    • Ruokinta
      • Raakaruokinta
  • Terveys
  • Blogimaiset
    • Puruvoima
    • Kurssit
    • Sanakirja
  • Home
  • Artikkelit
  • Terveys
  • Lämpöhalvaus koiralla
5.9.2025

Lämpöhalvaus koiralla

Lämpöhalvaus koiralla

by Jagster / perjantai, 15 tammikuun 2010 / Published in Terveys

Lämpöhalvaus on hengenvaarallinen koiralle. Siihen ei saa koskaan suhtautua vähätellen. Se on käytännössä aina omistajan virhe. Jos koira saa sen, niin ensin pelastetaan koira. Sen jälkeen mietitään mitä tehtiin väärin.

Yleiskielinen versio: Katiska


Kuuma auto on vaarallinen koiralle. Jokainen tietää sen. Pilviselläkin säällä voi tulla lämpöhalvaus. Helteistä voi olla ilman aurinkoakin. Märkä koira voi saada autossa helpommin lämpöhalvauksen.
Koira voi olla märkä uituaan. Se on voitu suihkuttaa kilpailun jälkeen. Kosteus pahentaa tilannetta. Silloin lämpöhalvaus voi tulla viileämmässäkin. Märkä vinttikoira on saanut lämpöhalvauksen alle 10 minuuttissa. Se oli kilpaillut ja laitettu märkänä autoon.
Koiraa voidaan kuljettaa myös

  • pakettiautossa
  • kuljetuskärryssä
  • asuntovaunussa

Silloin on muistettava tarkistaa lämmitin. Sen täytyy olla toimiva. Suomessa on kuollut koiria rikkinäisen lämmittimen takia. Se oli toiminut, vaikka autossa oli ollut kuuma.

Oireet

Lämpöhalvauksessa ruumiinlämpötila nousee liian korkeaksi. Greyhoundeilla kilpaileminen nostaa ruumiinlämpöä. Niillä voi olla 41 astetta kuumetta juostuaan. 42 – 43 asteen kuume voi tappaa. Jos se kestää liian kauan, niin aivot eivät kestä. Sen jälkeen pettää sydän. Koira kuolee.
Oireet ovat selvät.

  • Koira läähättä todella kovin.
  • Sydän lyö nopeasti
  • Iho on kuiva ja kuuma
  • Koira on erittäin levoton

Jos koira on tajuton, niin on heti aloitettava ensiapu. Aikaa ei saa tuhlata

Ensiapu

Koira on jäähdytettävä. Jos tila ei ole paha, koira voidaan viedä varjoon. Auto jäähdytetään. Sitten mennään eläinlääkäriin.
Jos koira on

  • sekava
  • ei pysy jaloillaan
  • tajuton

niin koira on jäähdytettävä heti. Ei ole aikaa mennä eläinlääkäriin.
Helpointa on, jos lähellä on åaljon vettä. Meri, järvi tai joki. Koira laitetaan kokonaan veteen. Pidä sitä siellä noin puoli minuuttia. Älä hukuta koiraa.
Jos lähellä on huoltoasema tai saat vettä jostain, niin koira kastellaan. Koiraa ruiskutellaan vedellä noin minuutin. Älä kastele koiraa vain yhdestä paikasta. Pyyhi ylimääräinen vesi pois.
Jos turkki kastuu läpi, niin vesi alkaa pian lämmetä. Silloin koira ei jäähdy. Vain pinnasta haihtuva vesi jäähdyttäisi. Turkista vesi haihtuu hyvin hitaasti. Vesi ehtii lämmetä. Siksi haihtuminen ei jäähdytä koiraa.
Hiero koiraa kevyesti noin puoli minuuttia. Verenkierto kiihtyy, Silloin koirasta poistuu lämpöä nopeammin.
Toista muutaman minuutin välein. Voit lopettaa kun koira on jäähtynyt.
Joskus vettä on vain vähän. Tai on vain jäätä. Silloin jäähdytetään vain tärkeimmät paikat.
Ne ovat

  • reidet sisäpuolelta,
  • vatsa,
  • hännän alta,
  • kaulan syrjästä
  • päälaki

Anna koiralle juotavaa. Se saisi olla viileää. Anna vain 2 desiä kerrallaan. Juota noin 10 minuutin välein.
Jos koira jaksaa, niin kävelytä sitä. Älä kävele nopeasti. Kävely auttaa lämmön poistumisessa.
Koira on jäähtynyt, kun ruumiinlämpö on alle 40 astetta. Koira kannattaa silti viedä eläinlääkärille.

Jälkiseuraukset

Lämpöhalvaus voi tappaa. Siitä voi seurata myös muita ongelmia.
Lämpäöhalvaus voi vaurioittaa munuaisia. Myös sydän voi vaurioitua. Silloin sydämen arpeutumat haittaavat sitä loppuiän. Se jeikentää myös suorituskykyä.

Jälkihoito

Koiran täytyy saada aikaa toipua.
Kilpakoira saa levätä 5 päivää. Tarvitaan myös 2 viiikon tauko kilpailuista. Viikko on minimi.
Koira saattaa myös kuivua. Se on hoidettava. Kuivumisen hoitaa eläinlääkäri, jos se on paha.
Koiralle annetaan usein ruokaa. Annokset ovat pieniä. Niihin lisätään vettä. Muutaman päivän kuluttua annetaan normaalia ruokaa. Elektrolyyttejä eli suoloja ei saa unohtaa.
 

  • Tweet

Tagged under: ensiapu, helle, kuolema, virheet

About Jagster

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

© 2015. All rights reserved. Buy Kallyas Theme.

TOP