A-vitamiini ja koira
A-vitamiini on koiralle ehdottoman tärkeä. Koiran on saatava A-vitamiini ruuastaan. Raakaruokinnassa maksa on eniten käytetty. Jos koira ei saa tarpeeksi A-vitamiinia, Sille tulee puutos. Koiran A-vitamiinin puutos aiheuttaa paljon ongelmia. Tassut ja turkki voivat olla huonossa kunnossa. Koira voi sairastua helpommin. A-vitamiini on hyvin tärkeä vastustuskyvylle eli immuniteetille.
Yleiskielinen versio: Katiska
Koiran tarve
Ylläpitotarve tarkoittaa määrää, jonka terve koira tarvitsee normaalisti joka päivä. Koiran A-vitamiinin ylläpitotarve on
- 30 mikrogrammaa per painokilo eli 30 µg/kg
(tarkoittaa samaa kuin 100 kansainvälistä yksikkö per painokilo. Kansainvälisen yksikön lyhenne on KY) - NRC suosittaa paljon vähemmän: 15 µg/kg (50 KY/kg)
Tuo tarkoittaisi, että
- 10 kg koira saisi 300 µg
- 30 kg koira saisi 900 µg
- 50 kg koira saisi 1500 µg
Pennut tarvitsevat enemmän kuin aikuinen koira:
- 80 µg/kg
( joka on sama kuin 270 KY/kg)
Sairaille käytetään paljon isompia annoksia. Määrä riippuu koirasta ja sairaudesta.
- bakteerin tai viruksen aiheuttama ripuli: 100 µg/kg kahden viikon ajan
- 100 µg/kg ennen rokotuksia ja viikko rokotusten jälkeen
- 100 µg/kg, jos on riski kennelyskästä
Greyhoundeilla on käytetty 200 µg/kg annoksia jänne- ja nivelvammoissa.
Pyydä apua, jos et itse tiedä kannattaako A-vitamiinia antaa enemmän. Älä koskaan anna isoja annoksia A-vitamiinia, jos et tiedä mitä teet. Eläinlääkärin kanssa kannattaa keskustella. Voit myös varata puhelinajan Katiskasta.
Mitä A-vitamiini on
A-vitamiinin toinen nimi on retinoli. A-vitamiini tarkoittaa montaa erilaista yhdistettä, jotka tekevät samaa asiaa. Sanotaan, että aineella täytyy olla retinolin aktiivisuus. Siksi puhutaan yleisesti A-vitamiinista.
Koiran elimistössä toimiva A-vitamiini on aina retinolia. A-vitamiineja ovat ovat retinolit ja karotenoidit. Retinolit ovat niitä, joita mietitään A-vitamiinina.
Niitä saadaan eläinruuista. Maksa on tärkein, mutta kananmunassakin on retinolia. Pikkupentu saa A-vitamiinin retinolina äidinmaidosta. Pulloruokinnassa on muistettava tarkistaa, että vastikkeessa on A-vitamiinia.
Karotenoideja on kasviksissa. Useimmiten se on beeta-karoteenia. Kaikki karotenoidit ovat retinolin esiasteita. Ne täytyy ensin muuttaa maksassa retinoliksi. Muunnoksen jälkeen esimerkiksi beeta-karoteeni muuttuu A-vitamiiniksi.
Koiralla on entsyymi, joka muuttaa beetakaroteenin A-vitamiiniksi. Kissalla ei ole samaa entsyymiä. Kissa ei pysty muuttamaan beetakaroteenia A-vitamiiniksi. Siksi kissa ei saa porkkanasta A-vitamiinia.
A-vitamiini varastoituu maksaan. Hiukan varastoituu myös rasvakudokseen eli läskiin. Hoikilla koirilla on vähemmän läskiä. Sen takia ne voivat tarvita enemmän A-vitamiinia.
Beetakaroteeni varastoituu huonosti. Osa varastoidaan rasvaan.
Karotenoideja muutetaan ohutsuolen pinnalla A-vitamiiniksi. Myös maksa pystyy muuttumaan beetakaroteenia A-vitamiiniksi.
Joskus yliannostusta kuitenkin halutaan. Sitä käytetään tukihoitona erilaisissa sairauksissa. Myös rasituksessa halutaan enemmän A-vitamiinia. Silloin on käytettävä maksaa ruokana.
Koiran omaan maksaan varastoitu A-vitamiini saadaan käyttöön entsyymin avulla. Entsyymin tekemiseen tarvitaan sinkkiä. Jos sinkkiä on liian vähän, niin entsyymiä ei saada tehtyä. Siksi sinkin puute voi aiheuttaa A-vitamiinin puutetta.
Muuntotaulukko
A-vitamiini: KY/µg-muunnos
| KY = Kansainvälinen Yksikkö (IU). Käytetään usein yksikkönä vitamiineissa | |
|---|---|
| Muunnos mikrogrammoiksi | |
| A-vitamiini, eläin | 1 KY = 0,3 µg |
| A-vitamiinia vastaava aktiivisuus, kasvisten beetakaroteeni | 1 KY = 0,6 µg |
| KY mikroiksi: | KY x 0,3 = µg |
| mikrot KY:ksi | µg / 0,3 = KY |
A-vitamiinin tehtävät
A-vitamiini vaikuttaa solujen kasvuun. Se auttaa soluja muuttumaan erilaisiksi. Siksi A-vitamiini on niin tärkeä pennuille. Ilman A-vitamiinia pentujen aistit eivät kehity kunnolla. Niille voi tulla hämäräsokeutta.
A-vitamiini auttaa luustoa kehittymään. Se suojelee myös ihoa. Limakalvot kuivuvat ilman A-vitamiinia.
Nartut tarvitsevat A-vitamiinia tullakseen tiineiksi. Urosten sperman siittiöt ja niiden kehittyminen vaatii A-vitamiinia.
Koira tarvitsee A-vitamiinia:
- silmiin ja näköön
- kasvuun ja kehittymiseen
- vastustuskuvyn rakentamiseen
- tiineyteen ja sperman tuottoon
- terveen ihoon
- hyvään turkkiin
- aineenvahduntaan
- entsyymien toimintaan
- rasvojen aineenvaihduntaan
A-vitamiin puute aiheuttaa vakavia ongelmia
A-vitamiini vaikuttaa solujen kehittymiseen. Siksi sen saanti on niin oleellista. Vastustuskyvyn kehittyminen on ehkä tärkein asia.
Ihmislapsilla A-vitamiinin puutos nostaa riskiä sairastua ripuleihin. Myös hengitystietulehduksiin sairastutaan helpommin. Flunssat tappavat pieniä vauvoja. On mahdollista, että sama vaikuttaa pentuihin.
Jos koira syö kuivamuonaa, niin sillä ei ole varsinaista puutetta A-vitamiinista. Raaka-ruokinnassa A-vitamiini annetaan itse. Siihen käytetään yleensä maksaa. Jos ruuan kypsentää, niin osa A-vitamiinista tuhoutuu (yleiskielinen linkki).
Koirilla voi olla A-vitamiinista vajetta. Sitä ei saada niin paljon kuin ehkä pitäisi. Vakava puutos on sen sijaan on erittäin harvinaista. Verikokeella voidaan selvittää onko koira saanut tarpeeksi A-vitamiinia.
Koiralle seuraa puutoksesta:
- nartut eivät tule tiineiksi
- sikiökuolleisuus kasvaa
- lihasheikkoutta
- limakalvojen ja ihon sairauksia
- turkin ja kynsien huonoa kuntoa
- hämäräsokeutta
A-vitamiinia käytetään apuna erilaisissa sairauksissa
- iho- ja turkkiongelmissa
- ripuleissa
- hengitystiesairauksissa, esimerkiksi kennelyskässä
Monet sairauksista johtuvat heikosta vastustuskyvystä. A-vitamiini auttaa parantamaan vastustuskykyä.
Yliannostus
Yliannostus voi aiheuttaa myrkytyksen. Siihen vaaditaan pitkä aika.
Silloin tällöin annettu liian suuri A-vitamiinimäärä ei aiheuta myrkytystä.
Koirilla ei tiedetä paljonko pitäisi antaa liikaa. Koiralla voi olla 50 kertaa enemmän A-vitamiinia veressä kuin pitäisi olla. Silti koira ei osaa oireita.
Ihmisillä yliannostus saadaan isoilla kerta-annoksilla. Aikuisilla myrkytys tulee 100 kertaa suositusta suuremmilla annoksilla. Lapset saavat myrkytyksen pienemmillä annoksilla. He saivat myrkytyksen 20 kertaa normaalia suuremmilla annoksilla.
Äkillisen myrkytyksen oireita ovat
- pahoinvointi,
- päänsärky (vaikea huomata koirilla),
- huimaus,
- näkökyvyn heikkeneminen (vaikea huomata koirilla)
- lihasten toimintahäiriöt
Ihmiset saivat pienemmillä annoksilla myrkytyksen, jos yliannosta annettiin pitkän aikaa. Silloin myrkytykseen riitti 10-kertainen yliannos.
Pitkän ajan liian suuresta yliannostuksesta seurasi:
- ihon kuivuminen,
- ruokahaluttomuus,
- silmän sidekalvojen ärtymistä,
- luustohäiriöitä,
- maksavaurioita
Lievä yliannostus voidaan saada, jos sinkkiä on liian vähän. Silloin A-vitamiinia ei poisteta maksasta. A-vitamiinia kertyy koko ajan lisää.
Beetakaroteenin muuttumista A-vitamiiniksi säädellään. Muuttaminen tehdään vain, jos tarvitaan A-vitamiinia. Siksi porkkanasta ei voi saada yliannosta A-vitamiinia. Sama koskee kaikkia karotenoideja.
Valjakkokoirilla on käytetty A-vitamiinia
- ylläpidossa 50 µg/kg
- kovassa työssä 90 µg/kg
Ne eivät ole saaneet mitään ongelmia. Asiaa on tutkittu.
A2-vitamiini
A-vitamiineja on kahta erilaista. Yleensä A-vitamiini tarkoittaa A1-vitamiinia. Sitä saadaan maaeläimistä.
A2-vitamiinia on vähän kalassa. Kalanmaksöljy on puristettua öljyä. Se on kuin tuoremehua. Kalanmaksaöljyssä on alle 10 % A2-vitamiinia. Sillä ei ole merkitystä.
A2-vitamiini on heikompaa kuin A1-vitamiini. Puhutaan biologisesta aktiivisuudesta. Se tarkoittaa kuinka hyvin aine toimii työssään.
A2-vitamiinin biologinen aktiivisuus on noin puolet tavallinen A-vitamiinin aktiivisuudesta. Se tarkoittaa sitä, että A2-vitamiinia pitäisi antaa kaksi kertaa enemmän kuin tavallista A-vitamiinia.
A2-vitamiini ei vaikuta koiraan eikä ruokintaan, vaikka antaisi kalaa. Se on nippelitietoa. A2-vitamiinista voi kertoa kahvipöydässä ja hämmästyttää muita.