Kilpakoira ehjänä eläkkeelle
Veteraani-ikä
Veteraani käsitteenä on tuttu näyttelyistä ja kaikissa sellaisissa lajeissa, jossa vanhoja koiria säästetään nuorten ylivoimalta. Se milloin koira siirtyy käsitteellisesti veteraaneihin, säännöt ovat oma asiansa, riippuu vahvasti lajin rasittavuudesta.
Audio:
Koiralla on kaksi mittaria:
- kalenteri
- tuntimittari
Kalenteri kertoo koiran iän. Vanhempi koira ei ole nuori. Kaikki eivät ymmärrä tuota. Vanhemmat ihmiset tietävät asian paremmin. Joskus iäkkäämmät myös näkevät sen koirissaan.
Kun nuorena loukkasi polven, sitä ei huomannut. Kahden viikon päästä ihmetteli mustelmaa.
5
0 vuotias on samasta syystä hakemassa sairaslomaa. Hän ontuu vielä kuukauden kuluttua. Tarpeeksi kova kolaus ei parane ollenkaan.
Vanhempana elimistö ei korjaa enää itseään yhtä tehokkaasti. Koira on samanlainen. 5 vuoden ikäinen koira on kuin 40 tai 50 vuotias ihminen. On pakko istahtaa välillä, koska ei jaksa. Ei olla nuoria enää. Harmaata väriäkin voi löytyä. Harmaantuminen on silti usein perinnöllistä. Se ei välttämättä johdu iästä.
Keski-ikäiselle vuosi ei merkitse mitään. Sen kulumista ei huomaa. Tuntuu, että nuorena vuodet olivat pidempiä. Koira vanhenee vuodessa 10 vuotta. Ero ihmiseen on suuri.
Rotu ja yksilö vaikuttavat. Kaikki eivät vanhene samalla tavalla. Oikeammin rodun koko vaikuttaa vanhenemisen vauhtiin. Kääpiöt vanhenevat hitaammin. Terrieri elää usein lähelle 20 vuotta. Irlannin susikoira kuolee ennen kuin täyttää 10 vuotta.
5 vuoden iän jälkeen jättikoirat vanhevevat erittäin nopeasti. Terrierit vanhenevat hitaammin. Ne vanhenevat silti. Omistajien on kunnioitettava koiran ikääntymistä.
Tuntimittari pyörii kun koira on työssä. Se pyörii niin treenissä kuin kilpailtaessa. Greyhoundeissa uskotaan, että reidessä on matkamittari. Kun kilometrit täytyyvät, niin tulee revähdys eli reisilihas katkeaa. Minäkin uskon tuohon. Jokainen tuntemani osaava treenari uskoo myös. Se on yksi syy, miksi greyhoundit eivät treenaa radalla ilman syytä. Aito syy on, että treenissä on samat riskit kuin kilpailuissa. Turhia riskejä ei haluta ottaa.
Tuntimittaria voidaan kutsua myös kulutusmittariksi. Ajatellaan, että elämän aikana tehty työ kertyy. Koira vanhenee silloin nopeammin. Ajatus ei ole uusi. Suomainen sananlasku sanoo, että juokseva koira ei elä vanhaksi. Se on samaa ajattelutapaa.
Tunti- tai kulutusmittari kuvaa ajatusta, että elinikäinen kuormitus kertyy ja vaikuttaa koiraan. Se vanhenee nopeammin. Ajatus ei sinällään ole uusi. Vanhan suomalaisen sananlaskun mukaan juokseva koira ei elä vanhaksi. Se on samaa ajattelutapaa.
Koira ja laji määräävät, voiko veteraanilla harrastaa. Mitä raskaampi laji, niin sitä rauhallisemmin on otettava. Se tehdään treenaamalla harvemmin. Kilpaillaan myös vähemmän.