Kilpakoira ehjänä eläkkeelle
Työssä käyvä aikuinen
Pelkkä ääni:
Omistajan ahneus on vaarallista. Ahneus ei tarkoita rahapalkintoja. Se tarkoittaa halua saada mainetta. Kun halutaan kunniaa, niin koiria ei enää mietitä.
Puhun usein amatööreistä ja ammattilaisista. En tarkoita rahaa, vaan miten tekee asioita. Kyse on asenteesta.
Amatöörit harrastelevat. He eivät halua opetella. Amatööreille koiran ontuminen ei ole ongelma. Balanssi eli tasapainoisuus on tuntematon asia. Amatöörit luulevat, että se liittyy jotenkin ruokaan. He pitävät tärkeämpänä sitä, että koiralla on kivaa. Tittelien saaminen on tärkeää.
Ammattilaiset haluavat nimenomaan voittaa. Heillä on vahva kilpailuvieti. Se myönnetään. Asioita opetellaan, koska halutaan olla parempia. Ontuva koira ei mene koskaan töihin. Se voi loukkaantua. Kipeän koiran kanssa ei voi kilpailla. Ammattilainen tietää, että koira ei halua mennä kilpailuihin. Se ei mieti asiaa kotona. Koira tekee töitä, koska vietit pakottavat.
Luennolla on kaavio. Se kertoo mitkä asiat vaikuttavat ja mihin. Se näyttää monimutkaiselta, koska siinä on päällekkäisiä asioita. Yritä hahmottaa missä järjestyksessä asiat vaikuttavat ja miksi.
Videolla esitetty kaavio on vain yksi tapa esittää asia, Kaavioita voidaan tehdä monella eri tavalla. Silloin sen rakenne riippuu
- tekijästä
- mitä asioita hän pitää tärkeänä
- mitä hän haluaa kertoa
Koiraa ei voida hoitaa kaavioilla. Kaaviot opettavat vain teoriaa. Teoria auttaa, jos ymmärtää kokonaisuuden. Kokonaisuuteen vaikuttavat koira, ruoka, treeni ja työ.
Teoria on osattava kahdesta syystä:
- opitaan asioita
- ongelmien ratkaiseminen