Kilpakoira ehjänä eläkkeelle
Nuoren koiran tyypillisimmät vammat
Pelkkä ääni:
Kasvavaa koiraa ei saa suojella liikaa. Se ei ole lasipallo. Koira ei hajoa herkästi. Tuo ei tarkoita sitä, että tapaturmia ei tulisi. Niitä tulee aina. Sen kanssa on opittava elämään.
Kasvu itsessään voi aiheuttaa ongelmia. Ne ratkaistaan tapaus kerrallaan.
Kasvava koira törmäilee. Itse uskon, että ne tutustuvat silloin ympäristöönsä. Aidosti tuo johtuu siitä, että ne eivät hallitse voimaansa ja nopeuttaan. Omia rajoja ei tunneta. Silloin tulee helpommin kolareita.
Kaikki ongelmat, vammat ja tapaturmat voidaan luokitella kahdella tavalla:
- kauanko toipuminen vie aikaa
- voidaanko hoitaa kotona
On toinenkin tapa luokitella loukkaantumisia. Siitä tavasta ei pidetä.
- Voidaanko treenata vai ei
- Vaikuttaako tapaturma koiran uraan vai ei
- Jääkö koira henkiin
Koira loukkaa useimmiten jalkansa. Vartaloon sattuu kolareissa. Juostaan toista koiraa tai puuta päin. Koirat myös kaatuvat usein.