Kilpakoira ehjänä eläkkeelle

Nuori aikuinen

Pelkkä ääni:

Koira kehittyy samalla tavalla kuin ihminen.

  • Pikkupentu kasvattajan luona on kuin vauva.
  • 6 viikon ikäinen pentu vastaa lasta.
  • Puolen vuoden ikäisenä alkaa murrosikä
  • 8 kuukauden iässä ollaan samalaisia kuin 15 vuotias teini
  • Vuoden ikäinen koira vastaa 17 – 19 vuotiasta nuorta

Vuoden ikäinen koira on melkein aikuinen.

Lista pätee noin 30 kg koiran kanssa. Yksilöt voivat kehittyä eri tavalla. Kaikki rodutkaan eivät ole samanlaisia. Kehitykseen vaikuttaa eniten koiran koko.

Kääpiöt kasvavat nopeasti. Ne ovat aikuisia noin puolen vuoden ikäisinä. Kiihkeä kasvu on se aika, jolloin pentu kasvaa erittäin nopeasti. Kääpiöillä kiihkeä kasvu on ohi noin 4 kuukauden ikäisenä. Silloin otetaan toiset rokotukset.

Jätit kehittyvät hitaammin. Kiihkeä kasva alkaa puolen vuoden jälkeen. Nopea kasvu loppuu noin 10 kuukauden iässä. Jätti lopettaa kasvamisen 14 kuukauden iässä.

Kaikki eivät ymmärrä mitä kasvu tarkoittaa. Siksi monet väittävät, että heidän koiransa kasvavat kauemmin. Kasvun loppumisella tarkoitetaan sitä, kun koiran korkeus 0n 95 – 97 % siitä mitä se on aikuisena.

Koira kasvaa vielä hiukan lisää. Sillä ei ole merkitystä elimistölle.

Kasvu ei tarkoita, että koira käyttäytyisi aikuismaisesti. Osa aikuistuu hitaasti. Jotkut eivät aikuistu koskaan.

Paino ei ole kasvua. Se, että koira lihoaa, ei ole kasvua. Lihaksiston kasvaminen ei ole sekään kasvua. Isot lihakset tulevat treenaamalla.

Kasvu tarkoittaa pitkien luiden pituuskasvua. Koiran kasvua mitataan säkäkorkeudella.

Suositus: Koiran kasvu (Katiska)

Suositus: Pennun ruoka ja kasvu (Katiska)

Nuoruus ei vaikuta treenaamiseen. Tehdään samoja asioita kuin pentuna.

Rasitusta lisätään koiran jaksaminen mukaan. Harrastuksesta riippuen ollaan lähellä kilpailun tarvitsemaa treeniä.

Koiraa on koulutettu koko ajan. Kouluttaminen aloitetaan heti kun pentu tulee kotiin.

Jos koiran kanssa harrastetaan fyysistä eli voimaa vaativaa lajia, niin treeniä lisätään. On oltava rauhallinen. Koiran korvien välin täytyy kestää. Myös kehon on oltava valmis.

Greyhoundeissa pienet nartut kehittyvät nopeasti. Niitä voi treenata nuorempana. Silloin ne voivat aloittaa kilpailemisen 14 kuukauden ikäisenä.

Isot urokset kehittyvät hitaammin. Ne leikkivät mieluummin kuin tekevät töitä. Voimaa saattaa olla, mutta jalat menevät sekaisin. Isojen urosten kanssa voidaan joutua odottamaan seuraavaan kesään. Se saavat vuoden enemmän aikaa kypsyä.

Valjakoilla ja vinttikoirilla syntymäaika on tärkeä. Niiden kanssa harrastetaan vain yhtenä vuodenaikana. Agility on helpompi. Koiran kanssa voidaan tehdä ympäri vuoden.

Samana vuonna syntyneet ovat samanlaisia vasta 3 vuotiaina, Erilaisen kehityksen takia ikä on muutakin kuin vain numero. Ikä merkitsee paljon.

Samana vuonna syntyneet lapset aloittavat samalla luokalla. Tammikuussa syntynyt on vuoden vanhempi kuin joulukuussa syntynet. Ero näkyy selvästi.

13 vuotias ihminen kehittyy paljon vuoden aikana. Siksi 14 vuotias on erilainen. 19 vuotias pystyy tekemään enemmän kuin 17 vuotias. Mutta 30 ja 40 vuotiaat ovat käytännössä samanlaisia.

Vanhempana erot tulevat taas näkyviin. 40 vuotias jaksaa enemmän kuin 50 vuotias. 60 vuotias on selvästi vanhempi kuin 55 vuotias.

Koirat ovat aivan samanlaisia. Ne tosin muuttuvat nopeammin. Tämä täytyy muistaa vanhempien koirien kanssa.

Monet väittävät, että 8 vuotias koira ei ole vanha. Jos sen laittaa juoksemaan kilpaa 3 vuotiaita vastaan, niin se häviää. Jos se voitaakin, niin se ei johdu siitä, että 8 vuotias on hyvä. Se johtuu siitä, että 3 vuotiaat ovat niin huonoja.

Kyse on samasta asiasta, jos 50 vuotias ihminen juoksee kilpaa 20 vuotiaita vastaan. Hän häviää, koska on paljon vanhempi.

Koulutettavissa lajeissa ikä on etu. Silti täytyy miettiä jaksaako vanha koira työn ja stressin.