Kilpakoira ehjänä eläkkeelle
Pentuaika
Pentuaikana tehdään pohja tulevalle uralle. Yleensä pennut ovat kohtuullisen turvassa, sillä niillä ei ei riitä voima eikä vauhti aiheuttamaan mitään vakavampaa. Se, että jossain vaiheessa jalat vievät nopeammin kuin pää, voi muuttaa tilannetta.
Pelkkä ääni:
Pennut ovat vahvoja. Niitä ei saa helposti rikottua. Pennulla voi kuitenkin olla perinnöllinen sairaus. Joskus syy voi olla synnynnäinen. Silloin pennulle voi tulla ongelmia. Se ei johdu liikuttamisesta. Pentu on jo valmiiksi sairas. Rasitus tuo ongelman näkyviin. Sellainen pentu ei pysty elämään. Surullista, mutta asian on niin. Siksi pentua ei saa suojella liikaa.
Liikkuminen tekee kolme asiaa:
- se vahvistaa elimistöä ja niveliä
- se paljastaa synnynnäiset ongelmat
- se parantaa pennun koordinaatiota
Liikkuessa lihaksisto vahvistuu. Se ei tee samaa kuin aikuisten treeni. Pennun lihaksisto oppii rasitukseen. Se valmistautuu aikuisen treeniin.
Pennun lihaksisto on silloin valmis kehittymään, kun kasvu loppuu.
Kasvu tarkoittaa luiden pituuskasvua. Sen tekee kasvuhormoni. Kasvu loppuu, kun kasvuhormoni lakkaa kasvattamasta luiden pituutta. Pentu on aikuinen. Silloin kasvuhormoni alkaa rakentamaan lihaksia.
Kun kasvuaikana lihaksisto on oppinut rasitukseen, niin se reagoi kasvuhormoniin helpommin. Paljon liikkunut pentu kehittyy nopeammin.
Liikkumaton pentu aloittaa treenin nollapisteestä.